duminică, 18 octombrie 2015
IMPORTANT
(pentru membrii SCMD si nu numai)
Pe rolul Curtii Constitutionale se
afla judecarea exceptiei de neconstitutionalitate a art.29, alin 2 din lL
263/2010, Dosar 1488D/15.10.2015.
In instanta, intr-un proces de
contestare a deciziei de revizuire, s-a solicitat sesizarea CCR cu exceptia de
neconstitutionalitate a art. 29, alin 2 in sensul ca acesta este
neconstitutional in masura in care modificarile anexei 1 la HG 1294/2001 aduse
prin HGS 1019/2010 nu se aplica si cadrelor militare pensionate inainte de
adoptarea acestor modificari (inainte de 01.01.2011).
Instanta care a admis cererea de
sesizare a CCR (Curtea de Apel Galati), prin incheierea de sedinta din
05.10.2015, si-a expus punctual de vedere astfel:
“ Aceasta
dispozitie (n.r. art 29. alin 2), in masura in care este interpretata in
sensul ca nu este aplicabila decat cadrelor militare in activitate carora li se
deschid drepturile de pensie si care indeplinesc conditiile de pensionare sub
imperiul acestei legi, ni se
pare a fi discriminatorie. In
fapt, cadrele militare ce au lucrat anterior modificarii
anexei 1/HG 1294 nu beneficiaza de aceasta noua reincadrare a conditiilor de
munca, ele fiind deja pensionate. Daca ar fi iesit la pensie la o data
ulterioara datei de 01.01.2011 aceleasi persoane ar fi beneficiat de noua
reincadrare.
La 6.10.2010, prin HGS 1019 a
modificat anexa nr 1 la HG 1294/2001 iar MApN, in aplicarea prevederilor art 7
din HG 1294, prin Ordinul MS 132/2010 a modificat si completat anexa nr. 1 la M
116/2002, in sensul reconsiderarii incadrarii in conditii deosebite, speciale
si alte conditii a locurilor de munca si activitatilor desfasurate de catre
cadrele nmilitare, printr-o evaluare mai ridicata a gradului de pericol si
riscurilor pe care factorii l-ar avea asupra sanatatii.
Credem ca daca s-ar
interpreta dispozitiile art. 29, alin 2 din Legea 263/2010 ca fiind aplicabile
doar cadrelor militare care ies la pensie dupa intrarea in vigoare a Legii
263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice
s-ar crea o discriminare functie de data iesirii la pensie."
Acest
punct de vedere al instantei de trimitere ne da speranta ca, CCR va admite exceptia
de neconstitutionalitate, caz in care, unii dintre noi, in anumite situatii, pot
beneficia de modificarile aduse prin HGS 1019 cu incepere de la 01.01.2011.
Aceste
situatii sunt urmatoarele:
1. Situatia celor
care au trecut printr-un proces de contestare a deciziei de revizuire in
instanta, care s-a incheiat cu o hotarare definitiva, proces in care s-a
ridicat exceptia de neconstitutionalitate a art.29, alin 2, insa exceptia a fost
respinsa de catre instanta.
-
Pentru
aceasta situatie exista calea de atac a revizuirii hotararii. Cererea de
revizuire se depune in termen de 3 luni de la publicarea deciziei CCR in M.O.
2. Situatia celor
care au acum un proces de contestare a deciziei de revizuire pe rolul
instantelor. cu conditia sa se fi cerut aplicarea disp. HGS 1019;
-
a)
Daca
procesul se incheie printr-o hotarare definitiva dupa publicarea deciziei
CCR in M.O., indiferent daca s-a ridicat sau nu exceptia de
neconstitutionalitate in cadrul
procesului, instanta va trebui sa tina cont si sa aplice decizia CCR;
-
b) Daca procesul
se incheie printr-o hotarare definitiva inainte de publicarea deciziei CCR
in M.O.:
-
daca
s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate si a fost respinsa, intervine
situatia de la pct. 1 - calea dec atac a revizuirii in termen de 3 luni de la
publicarea deciziei CCR;
-
daca
nu s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate, intervine autoritatea de lucru judecat si nu se mai
poate face nimic, deciziile curtii producand efecte doar pentru viitor.
3. Situatia celor care nu au un proces pe
rol, dar au o decizie de revizuire care nu este definitiva, adica aceasta a
fost contestata in termen legal la Comisia de contestatii si nu s-a primit inca un raspuns, sau daca
s-a primit raspuns, sa nu fi trecut 30 de zile de la primirea acestuia.
-
In
aceasta situatie exista posibilitatea actiunii in justitie in urmatoarele
conditii:
-
contestatia la decizia de revizuire sa fi fost
inaintata la termen catre Comisia de contestatii;
-
in contestatie sa se fi facut referire la
neaplicarea HGS 1019;
-
contestatia sa nu fi fost rezolvata de catre
Comisia de contestatii sau, daca a fost rezolvata, actiunea sa fie intentata in
interiorul celor 30 de zile, altfel, decizia devine definitiva;
-
cererea de chemare in judecata sa fie depusa
pana la publicarea in M.O. a deciziei
CCR, cel mai bine pana la intrarea in vigoare a L 223/2015.
4.
Mai
exista si situatia, putin probabila,
avad in vedere ca de la 01.01.2016 intra in vigoare noua lege a pensiilor
militare, ca legiuitorul sa modifice art. neconstitutional iar (sau) guvernul,
printr-o ordonanta de urgent, sa puna in aplicare decizia CCR si sa dispuna
aplicarea modificarilor HGS 1019 de la 01.01.2011 tuturor pensionarilor cu
restituirea integrala a sumelor rezultate, asa cum a facut in cazul cass.
NOTA: CCR nu poate
decide mai devreme de 3-4 luni de
zile (judecatorul raportor are termen 90 de zile pentru a intocmi raportul
asupra cauzei si numai dupa aceea se stabileste termen de judecata.
ATENTIE: Membrii de sindicat care se afla intr-una din situatiile prezentate la pct. 1,2,3 sunt rugati sa anunte BOF pana pe data de 30.10.2015